امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ |   Monday, 16 September , 2024    22:59

جوان سازی با اپی‌ژنوم

Loading

دانشمندان دانشگاه کیوتو در ژاپن چهار پروتئین را به یک سلول پوست اضافه کردند و حدود دو هفته منتظر ماندند، برخی از سلول‌ها دچار تحول غیرمنتظره و شگفت‌آوری شدند: آن‌ها دوباره جوان شدند. آن‌ها به سلول‌های بنیادی تبدیل شدند که تقریباً شبیه همان نوع سلول‌های بنیادی بود که در رویان چند روزه‌ای یافت می‌شود که تازه سفر زندگی را آغاز کرده است.

پژوهشگرانی که از این روش استفاده می‌کنند، حداقل در ظرف آزمایشگاهی، می‌توانند سلول‌های پوستی پژمرده یک فرد صد ساله را بگیرند و آن‌ها را به گونه‌ای به عقب برگردانند که طوری عمل کنند که گویی هرگز پیر نشده‌اند. اکنون پس از بیش از یک دهه مطالعه و کار روی برنامه‌ریزی مجدد سلو‌ل‌ها، تعدادی از شرکت‌های بیوتکنولوژی و آزمایشگاه‌های پژوهشی می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد این فرایند می‌تواند دروازه ورود به فناوری کاملاً جدیدی برای معکوس‌کردن پیری باشد.

دانشمندان می‌گویند درنتیجه استفاده از مقادیر محدود و کنترل‌شده‌ای از پروتئین‌های برنامه‌ریزی مجدد در حیوانات آزمایشگاهی، آن‌ها شواهدی را می‌بینند که نشان می‌دهد این روش حیوانات (یا حداقل برخی از ارگان‌های آن‌ها) را جوان‌تر می‌کند. یکی از مروجین کلیدی این ایده یعنی ریچارد کلوزنر، در ماه ژوئن در نشستی پر زرق‌و‌برق که هر بلیت آن ۴ هزار دلار قیمت داشت، در سن‌دیگو روی صحنه رفت و داده‌هایی از آزمایش‌های منتشرنشده را به نمایش گذاشت که در آن موش‌های بیمار پس از دریافت درمانِ آزمایشی، سلامتی خود را بازیابی کرده بودند.

کلوزنر در سخنرانی خود درواقع به ابزاری برای جوان‌کردن حیوانات پیر اشاره داشت. او موسس و دانشمند ارشد شرکت تحقیقاتی آلتوس لبز (Altos Labs) است که به کمک بیش از ۳ میلیارد دلار از شخصیت‌های فوق‌العاده ثروتمند در سیلیکون‌ولی و پول نفت خلیج فارس راه‌اندازی شده است. کلوزنر و سرمایه‌گذارانش ده‌ها دانشمند برتر را جذب کرده بودند (با پیشنهاد حقوق ۱ میلیون دلار و بیشتر) و از آن‌ها خواسته بودند روی فناوری کار کنند که شرکت آن را «برنامه‌ریزی برای جوان‌سازی مجدد» می‌خواند.

به‌نظر می‌رسد که این رویکرد حداقل تاحدی با تنظیم مجدد اپی‌ژنوم کار کند (علائم شیمیایی روی DNA که کنترل می‌کنند که در یک سلول کدام ژن‌ها فعال یا غیرفعال شوند). در فرایند پیری، برخی از این نشانگر‌ها در موقعیت نامناسب قرار می‌گیرند. برنامه‌ریزی مجدد فناوری است که می‌تواند آن‌ها را به حالت اول برگرداند؛ اما همچنین می‌تواند سلول‌ها را به شیوه‌های خطرناکی تغییر دهد و حتی موجب سرطان شود.

هدف آلتوس کنترل این پدیده و درک آن و درنهایت استفاده از آن به‌عنوان درمانی برای معکوس‌کردن طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها است. به‌گفته کلوزنر، این امر می‌تواند امکان‌پذیر باشد؛ زیرا سلول‌های جوان انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و می‌توانند به روش‌هایی استرس‌های زیستی را پشت سر بگذارند که سلول‌های پیر توانایی آن را ندارند.

کلوزنر داده‌هایی دارد که نشان می‌دهد این رویه ممکن است در آزمایش‌های انجام‌شده مؤثر واقع شده باشد. او در طول سخنرانی خود اسلاید‌هایی را با علامت محرمانه نشان داد که ادعا می‌کرد موش‌های مبتلا به دیابت پس از دریافت درمان مذکور بهبود پیدا کرده‌اند و همچنین گروهی از موش‌ها توانسته‌اند از دوز‌های کشنده مسکن‌ها جان سالم به در ببرند و همه این‌ها به لطف دوز سالمی از درمان جوان‌سازی مجدد بوده است. او به حضار گفت: «فکر می‌کنیم که می‌توانیم ساعت را به عقب برگردانیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *